Transport kolejowy to chętnie wybierany sposób przemieszczania towarów z punktu A do punktu B. Jest bezpieczny i stosunkowo tani, co zachęca do korzystania z niego. Podobnie jak inne rodzaje przewozów wiąże się z pewnymi formalnościami. Jedną z nich jest konieczność sporządzenia CIM? Co to takiego? Kiedy jest niezbędny?
CIM – co to? Jaka jest jego rola? Kiedy CIM jest niezbędny?
CIM, czyli międzynarodowy kolejowy list przewozowy, to dokument, który potwierdza zawarcie umowy przewozowej z przewoźnikiem kolejowym i określa jej warunki. Sporządza się go w pięciu egzemplarzach. Po jednym dla:
- odbiorcy przesyłki (oryginał),
- stacji nadania (jako poświadczenie wysłania przesyłki).
- stacji przeznaczenia (jako ceduła przewozowa towarzysząca przesyłce),
- stacji przeznaczenia (jako poświadczenie odbioru lub cło towarzyszące przesyłce),
- nadawcy przesyłki (wtórnik).
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy jest podpisywany przez nadawcę i przewoźnika. Może również zostać opatrzony stemplem (datownikiem) stacji nadania. Dodatkowo obecnie dopuszcza się, aby oryginał i wtórnik CIM występował w formie elektronicznej. Międzynarodowy kolejowy list przewozowy sporządza się w języku kraju nadania, dołączając tłumaczenie na jeden z trzech języków – angielski, francuski lub niemiecki.
Rola CIM w międzynarodowym transporcie kolejowym
CIM pełni wiele funkcji. Po pierwsze, jest potwierdzeniem, że przewoźnik kolejowy przejął towar i odpowiada za niego. Po drugie, stanowi podstawę wydania przesyłki w miejscu docelowym. Po trzecie, zawiera informacje, które są niezbędne, aby dokonać odprawy celnej i zapewnić transportowanemu ładunkowi odpowiednie warunki.
Kiedy CIM jest wymagany?
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy obowiązuje w państwach, które przystąpiły do konwencji COTIF. Została ona ustanowiona przez OTIF – Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami i określa system prawny w zakresie transportu towarów drogą kolejową na poziomie międzynarodowym.
Oto kraje będące stronami konwencji COTIF, w których CIM obowiązuje:
- Państwa członkowskie UE (z wyjątkiem Cypru i Malty, które nie mają systemu kolejowego),
- Norwegia,
- Wielka Brytania,
- Szwajcaria,
- Ukraina,
- Turcja,
- Algieria,
- Maroko,
- Tunezja,
- Pakistan,
- Afganistan,
- Iran,
- Azerbejdżan,
- Gruzja,
- Armenia,
- Serbia,
- Albania,
- Czarnogóra,
- Kosowo,
- Północna Macedonia,
- Bośnia i Hercegowina.
Co powinien zawierać CIM?
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy musi zawierać określone informacje, aby być uznanym za ważny. Nie może w nim zabraknąć takich informacji jak: m.in.:
- miejsce i data wystawienia,
- dane nadawcy,
- dane przewoźnika,
- datę i miejsce przyjęcia towaru,
- miejsce wydania,
- dane odbiorcy,
- oznaczenie rodzaju towaru i sposobu opakowania,
- masę brutto towaru (lub jego ilość wyrażoną w inny sposób),
- ilość sztuk, specjalne oznaczenia i numery przesyłek – w przypadku przesyłek drobnych,
- szczegółowy wykaz dokumentów, które są wymagane przez władze celne lub administracyjne.
W przypadku przewozu przesyłek wagonowych CIM musi również zawierać numer wagonu. Identycznie jest w sytuacji, gdy cały wagon traktuje się jako towar. Dodatkowo w przypadku jednostek transportu intermodalnego w międzynarodowym kolejowym liście przewozowym muszą znaleźć się informacje ułatwiające ich identyfikację, takie jak: kategoria, numer lub inne cechy charakterystyczne.
Transport kolejowy to popularny sposób przewozu towarów na dalekie odległości. Jest bezpieczny, pewny i stosunkowo tani. Żeby jednak móc korzystać z dobrodziejstw, które zapewnia, należy zadbać o określone formalności. W przypadku państw, które są sygnatariuszami konwencji COTIF, konieczne jest sporządzenie międzynarodowego kolejowego listu przewozowego CIM.
Chcesz przetransportować towary drogą kolejową? Potrzebujesz sprawdzonego partnera logistycznego, który zadba o każdy szczegół przewozu, w tym także list CIM. Dzięki temu Twoje towary bezpiecznie i bez uszczerbku na jakości dotrą do odbiorcy.